Obligació o recomanació? És una llei o no? Ja no es podrà fer publicitat? Tot ha de ser marcat com publi? Si has obert el teu Instagram o TikTok en les últimes setmanes hauràs vist com influencers i creadors de contingut explicaven, o justificaven, alguns canvis en el seu contingut degut a una nova normativa.
Dios mío… ¿cómo es posible este suseso?
Et comptem la realitat que hi ha darrere d’aquesta nova normativa, a qui afecta i, sobretot, per què s’ha implementat.
És una llei? És una norma? Què és?
Comencem pel principi, què és el que ha entrat en vigor l’1 d’octubre? Encara que el teu influencer favorita sigui una veritable experta en bases de maquillatge, és possible que les qüestions legals se li escapin una mica i t’hagi parlat d’un canvi en la llei.
Error!
El que ha entrat en vigor aquest mes no és una llei, és una actualització del Codi de Conducta sobre publicitat a través de influencers, promogut per Autocontrol i el IAB Spain.
Aquest Codi està en vigor des de 2021 i a ell s’han adherit més de 1.000 entitats: anunciants, agències, plataformes i creadors de contingut. Formar part d’aquest codi, comporta assumir algunes responsabilitats, entre elles la identificació clara i visible de la publicitat.
Quina és la novetat?
Doncs bé, la novetat resideix en el que ha de ser marcat com a publicitat i com ha de ser marcat. Fins al moment eren molts els trucs utilitzats perquè una promoció fos etiquetada com a publicitat sense que el semblés:
- Incloure al final de les etiquetes #publi, #collab o #gift.
- Parlar de regals.
- Incloure la paraula “publi” en una zona del vídeo o story en la qual no tingués molta visibilitat.
En aquests anys hem vist molts trucs perquè la publicitat passés desapercebuda, però amb el canvi de normativa, la “creativitat” a l’hora d’etiquetar les col·laboracions quedarà relegada a un segon pla.
Aquesta actualització és la que ha suscitat més renou: a partir d’aquest mes, tota publicació que sigui patrocinada, bé per un acord econòmic, per una col·laboració en espècie o en forma de regal que una marca fa arribar a un influencer, ha d’estar visiblement etiquetada com a publicitat.
És per això que ens ha tocat viure una onada de vídeos explicant que ara tot semblarà publicitat en els perfils dels creadors de contingut, que els influencers estan tan confusos com els usuaris i que no volen perdre credibilitat davant la seva comunitat.
Perfils que ja han implementat canvis
En el costat oposat d’aquests perfils, ens trobem alguns exemples que, en un afany de fer bé les coses, han tirat de creativitat per a acatar aquesta nova norma. És el cas d’Heli Roque, qui, per a ser completament transparent amb els seus seguidors, ha decidit crear una icona per cada tipus de col·laboració:
- Publicitat amb un bitllet: quan es tracta d’una publicitat pagada.
- Publicitat amb un regal i un bitllet ratllat: quan es tracta d’un regal o una publicitat no pagada.
- Publicitat amb un calendari: quan es tracta d’una invitació o un esdeveniment de marca.
Aquesta solució demostra que la professionalització del sector dels creadors de contingut i influencers cada vegada està més a prop.
Si bé, és un sector relativament nou, la importància d’aquests perfils per a les marques cada vegada és major, per això caminar cap a una major professionalització ajudarà a millorar la credibilitat i el suport del seu treball.
Llavors… on està la polèmica?
Realment el problema ha sorgit perquè fins al moment no estava 100% clar quins continguts eren considerats publicitat i quals no, amb aquesta nova actualització queda clar que qualsevol tipus de pagament, sigui monetari o en espècie, per part d’una marca a un influencer, és publicitat i ha de ser etiquetada com a tal.
A això cal sumar una tendència molt habitual en xarxes socials i és que quan un tema està de moda, cal crear contingut sobre ell per a obtenir més visualitzacions.