Aquesta setmana ha saltat la notícia, WhatsApp començarà a incloure publicitat en la seva aplicació, la qual cosa suposa un gran renou a nivell global per les implicacions que comporta.
D’una banda, els usuaris es pregunten com es veurà afectada la seva experiència, mentre que les marques volen saber com i quan serà aquesta implementació per a començar a incloure-la dins de les seves estratègies publicitàries.
On se situaran els anuncis?
Si el teu mitjà principal de comunicació és WhatsApp i no vols que els anuncis interrompin les teves converses, pots estar tranquil. La publicitat de la plataforma se situarà en la pestanya Novetats, per la qual cosa únicament afectarà els estats dels teus contactes i als canals als quals pertanyis.
Seran tres els modes d’implementació d’aquests anuncis:
- Canales promocionats: les marques que comptin amb un canal propi de WhatsApp podran pagar per a aparèixer en la part superior de l’explorador de canals, d’aquesta manera aconseguiran un major impacte.
- Subscripcions de pagament per a canals: els canals podran cobrar als usuaris per veure contingut exclusiu. De moment, des de META no s’ha aclarit com es realitzarà el cobrament d’aquestes subscripcions.
- Publicitat en els estats: igual que amb els canals, les empreses que utilitzin WhatsApp Business es veuran beneficiades ja que podran publicar anuncis en els seus estats. Aquests serviran per a iniciar de manera directa una conversa amb el negoci i el seu funcionament serà molt similar al de les stories d’Instagram, ja que apareixeran intercalats entre els diferents estats, podent descartar-los o clicar per a sol·licitar més informació. Cal destacar que durant aquesta fase inicial, únicament podrà redirigir a una conversa, no a una web externa.
Per tant, la pantalla d’inici es quedarà com està i la implementació de la publicitat no afectarà les converses privades que tinguin els usuaris.
A quines dades tindran accés les empreses?
Una altra de les principals preocupacions que han sorgit és el tema de quines dades tindran accés les marques. Per aquesta part, els usuaris poden estar tranquils, les crides, els missatges i els grups als quals continuaran estant xifrats d’extrem a extrem.
Per a la personalització dels anuncis, WhatsApp utilitzarà informació limitada, com el país o ciutat, l’idioma, els canals que se segueixen o com s’interactua amb els anuncis. En el cas que el compte de WhatsApp estigui vinculada amb els perfils de Facebook o Instagram, també es creuarà informació per a oferir anuncis més personalitzats.
Quan es començarà a implementar aquest sistema d’anuncis?
Precisament per aquestes qüestions, els anuncis en WhatsApp no arribaran a Europa fins a l’any 2026.
La Comissió de Protecció de Dades d’Irlanda (DPC), autoritat responsable de supervisar el compliment del RGPD a la Unió Europea, realitzarà un examen exhaustiu d’aquest model de negoci i la possibilitat que unes certes dades personals es vegin compromesos. Aquesta anàlisi suposarà un retard en la implementació dels anuncis de WhatsApp, però servirà per a garantir la protecció de dades dels usuaris.
Finalment, els rumors que van començar a sorgir quan Facebook, actualment META, va adquirir la companyia de missatgeria instantània semblen fer-se realitat i més aviat que tard, els anuncis coparan la major part d’aplicacions que utilitzem diàriament.